O nas

Pies to najlepszy przyjaciel człowieka”, mimo to często musimy, a raczej wolimy dla wygody, zrezygnować z towarzystwa zwierzaka podczas wielu zajęć. W świadomości wielu osób, podróżowanie z psem jest niewykonalne. My postanowiliśmy, że nie będziemy dalej siebie i naszego futrzaka – Snupiego – pozbawiać wspólnych chwil i wspomnień. Będziemy wszędzie, gdzie to możliwe, razem. Tym sposobem Snupi zawitał już w ponad 25 krajach, na 4 kontynentach, przepłynął ponad 3000 mil morskich, przekraczając Ocean Atlantycki z Maroko do Brazylii oraz przejechał ponad 30 tys. km autostopem (Snupi nigdy nie leciał samolotem, ale mamy dużą wiedzę, jak to przebiega). A licznik wciąż bije, bo jesteśmy w trakcie realizacji naszej podróży dookoła świata, obecnie w Ameryce Południowej (filmik podsumowujący pierwsze 15 miesięcy też podróży TUTAJ). Czy pies to ograniczenia? Pewnie, ale tylko od nas zależy, jak duże i gdzie ich granica.

Chcemy uświadamiać, że do aktywnego spędzania czasu z psem nie potrzeba psa rasy husky, wilczak czy border. Niemal każdy pies ma lepszą sprawność fizyczną i wydolność niż osoba wysportowana (dotyczy to nawet takich ras jak york czy ratlerek, jedynie rasy typu buldog, mops itp. mają stałe problemy zdrowotne), a ich rzekoma nieporadność czy zamiłowanie do kanapy „siedzi” tylko w głowach właścicieli. Nasz Snupi, 8,5 kg kundelek poniżej kolan, uprawia długi trekking i wspinaczkę, zdobył bezproblemowo Toubkal – najwyższy szczyt Maroka, gór Atlas i całej północnej Afryki – 4 167 m n.p.m oraz wulkany w Ekwadorze powyżej 4700 m n.p.m. i planujemy jeszcze wyżej. Wspinał się w Alpach, Kaukazie, Wenezueli, Andach, pokonywaliśmy z nim via ferraty. Zniósł bez większych problemów -27°C w polskich Górach Stołowych, jak i +45°C na Saharze. Zresztą możecie zobaczyć sami, na naszym kanale  YouTubeBy bardziej na bieżąco śledzić, jak idzie nam nasza wyprawa, zajrzyjcie na nasz Facebook lub Instagram

Podróżując z psem, chcemy też pokazywać, że nie jest on przeszkodą w realizowaniu codziennych czynności, jak i bardziej skomplikowanych planów. Skoro nam się udaje wszędzie na świecie, to jak może się nie udawać w rodzinnych stronach? Ponadto uświadamiać, jak pies może pozytywnie zmienić nasz świat i sposób patrzenia na rzeczywistość. Pies to idealny kompan, bo jest wiecznie zadowolony, wiecznie gotowy do działania. Kiedy mamy zły dzień, pełen niepowodzeń, jesteśmy zmęczeni czy zmartwieni, wystarczy że popatrzymy na naszego Snupiego. Zdajemy sobie wtedy sprawę, że wszystkie problemy to tylko stan przejściowy, a najważniejsze jest to, że mamy siebie. Wtedy nie ma dla nas rzeczy niemożliwych do pokonania.

Pies jest też świetnym pomostem w relacjach międzyludzkich, gdy ludzie nas widzą, upadają wszystkie bariery językowe, kulturowe i nieśmiałości, a także społeczne – podchodzą do nas ludzie biedni i prości, a także ci z milionami na koncie i przepełnieni zazwyczaj sztuczną kurtuazją.

W wielu miejscach na świecie widzieliśmy też psy w fatalnych stanach i źle traktowane, nie zrobiliśmy z tym nic, przerasta nas to. Ale mnóstwo ludzi, jak zobaczyło naszego psa: czystego, wychowanego, reagującego na komendy i przyjaznego, to zmieniło swój sposób patrzenia na psy. W tym ludzie, którzy nie lubili albo bali się psów. Wierzymy, że pokazując inteligencję psów, ich umiejętność poprawiania nam, ludziom, humoru, to wiele osób zacznie je darzyć większym szacunkiem i miłością.

Trochę szczegółów o nas (for english check this interview)

Iza – grafik komputerowy ze szczególnym upodobaniem animacji i 3D. Połowę okresu swojego dorastania spędziła w Holandii, więc często nie ogarnia typowych dla Polski absurdów i politycznych dyskusji. Wiecznie uśmiechnięta i pozytywnie nastawiona do życia, beztroska – była, bo teraz ma męża. Lubi: animacje 3D czyli lubi swoją pracę  (sic!), spać, wygrzewać się na słońcu, konie. Lubiła też dobre książki, ale zrozumiała, że lepiej pisać ciekawą historię swoim własnym życiem. Zaczyna jej też odwalać na punkcie Snupiego, chyba matczyne hormony się budzą. Obawiamy się, że na starość będzie psim odpowiednikiem „szalonych babci kociar”, znanych ze wszystkich filmów.

Piotr – magister dziennikarstwa, czasem dziennikarz prawny w eleganckiej koszuli, a czasem elektryk w spodniach na szelki. Wiecznie marudny i krytycznie nastawiony do życia, jednocześnie z ogromnym poczuciem humoru i dystansem do samego siebie oraz otaczającej go rzeczywistości. W walce przed staniem się całkowicie aspołecznym pomaga mu żona. Lubi: pokonywać swoje fizyczne i psychiczne ograniczenia, jeść, poza tym kiedyś lubił mnóstwo rzeczy, teraz najchętniej wyjechałyby do buszu. P.S. Oglądaliście film Whiplash? Kiedyś, mój bardzo dobry kolega po seansie zapytał co sądzę. A ja na to „porąbany ten nauczyciel”. A wtedy Adrian odpowiedział – „Tak, bo czasem mi go przypominasz”  Wiecie co? Teraz, jak tak o tym myślę, to chyba jeden z lepszych komplementów, jakie usłyszałem.

Snupi – określany przez znajomych naszym dzieckiem (przesadzają) – 8,5 kg kundel do kolan. O jego przeszłości wiemy niewiele. Do schroniska trafił z ulicy. W schronisku był przez miesiąc. Adoptowała go pewna rodzina, ale zwróciła po tygodniu, prawdopodobnie z powodu kosztów leczenia jego choroby (kaszel kenelowy), a może z powodu nieznośnego tonu szczekania – przypuszczamy, że jest w stanie komunikować się z delfinami ultradźwiękami 😀 Domyślamy się, że Snupi swoje pierwsze lata życia spędził w rodzinie patologicznej: jego matka była prawdziwą suką (taka odrobina czarnego humoru), a tak na serio: bardzo lubił dzieci, ale bał się panicznie krzyku, podniesionych rąk, alkoholu i przekleństw. Teraz zamiast dzieci woli starsze panie, bo od nich zawsze dostanie coś dobrego do jedzenia. Z kolei zakrapiane „domówki” to stały punkt jego atrakcji, jest wtedy tyle osób do zabaw i głaskania. Całe dnie spędzał w pracy Izy, gdzie miał swoje własne stanowisko – umilacza i odstresowywacza dla pracowników i aktorów w studio dubbingowym PRL. No i dodatkowo asystenta kuchennego 😉
Lubi: paprykę (bardziej niż mięso – tak, jestem w stanie się o to założyć), jabłka i marchewkę, bieganie w górach oraz po powalonych i ściętych drzewach, głaskanie i drapanie od każdej napotkanej osoby.

2018 r. brazylijski archipelag wysp Fernando de Noronha, w trakcie przekraczania Atlantyku z wykorzystaniem jachtostopu (co to jachtostop? przeczytaj tutaj)

2016 r.  Szwajcaria, góra Mythen

Tusheti 2014 road

2014 r. Gruzja, Tuszetia, przełęcz Abano

Adopcja Snupiego w 2010 r. była formą prezentu urodzinowego dla Izy. Okazała się jedną z najlepszych decyzji w życiu, bo pies zmienił na korzyść nasz tryb życia, a pośrednio cały światopogląd. To długa historia, którą może choć trochę przybliży ten blog. Przed Snupin w naszym życiu obecne były spacery i elementy aktywnego trybu życia. Pies sprawił jednak, że przechadzki zaczęły się coraz bardziej wydłużać i oddalać od domu. W końcu osiągnęliśmy stan, w którym dzień bez przynajmniej jednego długiego spaceru był dniem niepełnym i „ciężkim”. Dzięki Snupiemu zaczęliśmy więcej czasu przebywać na świeżym powietrzu i wśród natury. Znudzeni znanymi miejscami, zaczęliśmy myśleć o dalszych podróżach. Ruszyliśmy (wróciliśmy na szczęście też :D) w naszą pierwszą podróżą autostopową w życiu, a zarazem pierwszą zagraniczną dla Snupkiego,, było to w 2014 r. do Armenii, Turcji i Gruzji. Ponad 12 tys. km w 1,5 miesiąca. Przy kilku następnych podróżach nie zawsze było możliwe, by Snupi nam towarzyszył, ale przy każdym takim wyjeździe, czuliśmy, że coś jest nie tak. Odnaleźliśmy więc remedium na podróżowanie z nim.

Po więcej naszej historii, jak się zaczęło nasze podróżowanie i co ono nam dało, zapraszam do artykułu Jest to dla mnie bardzo ważny artykuł 🙂

Trochę lepiej możecie nas także poznać dzięki występom w  mediach:

1.  Program Pokaż nam Świat w TVN 24 BiŚ http://tvn24bis.pl/wideo/z-psem-autostopem-niezwykle-podroze-ze-snupim,1546835.html
  2. Ponownie Pokaż nam Świat http://tvn24bis.pl/lifestyle,87/romantyczny-slub-na-bali,648967.html
  3. Audycja Hamak Life w Radio Medium Publiczne https://soundcloud.com/medium-publiczne/hamak-life-pieskie-zycie-w-podrozy-czyli-zwierzak-w-plecakump3
  4. Program Halo Polonia w TVP Polonia https://halopolonia.tvp.pl/26940732/13092016-swiatowe-podroze-z-pazurem
  5. Czasopismo „W Podróży” autostop-z-psem
  6. Wypowiadaliśmy się także w Polskie Radio 24, SHAPE i Fashion Magazine.